Hoi, wij zijn aan de slag gegaan met de zoekadvertenties. En nu loop ik meteen tegen het volgende aan: dit werkt niet met samengestelde zoektermen.
Zo wilde ik voor Kiezerspas de zoekterm “andere gemeente” toevoegen, maar daarop vindt hij niets. Ook bij de term met aanhalingstekens, of één van de termen (“andere”) toont hij de zoekadvertentie niet.
Zijn er toevallig anderen die dit zijn tegengekomen? En nog beter: die hiervoor een oplossing hebben bedacht?
Hier hetzelfde probleem ook al ondervonden. Pagina’s over Soest Zuid kwamen niet goed naar boven in zoekresultaten. Dacht dit ook met een zoekadvertentie op te lossen, maar dat kan dus niet aangezien het twee zoekwoorden zijn. Combineren van trefwoorden is helaas niet mogelijk. Misschien iets wat nog wel in de toekomst zou kunnen? Dat zou fijn zijn!
Voor nu ook nog niet een andere oplossing gevonden helaas…
@Joyce@Steef We hebben inderdaad geen rekening gehouden met een dubbel zoekwoord. Dit is een mooie uitbreiding op de mogelijkheid van zoekadvertenties. Ik laat jullie weten hoe we dit oppakken.
Voor typefouten hoef je geen advertentie te maken @Steef . We hebben dit opgelost met zogenaamde fuzzyness. Dat betekent dat de meeste typefouten al automatisch gecorrigeerd worden.
Ik heb eindelijk even tijd om me hier in te verdiepen. Maar misschien een “domme” vraag. Waar kan ik dit vinden? Onder “zoeken” in de webstructuur van typo3? Het schijnt dat het voor alle gemeenten is opengezet. Overigens het linkje waar je kan bekijken hoe je zoekadvertenties kunt maken werkt ook niet meer. Zoekadvertentie maken | OpenGemeenten
@anon21331804 Ik had de informatie samengevoegd op 1 pagina: Zoeken | OpenGemeenten. Hier staat beschreven hoe je een zoekadvertentie/aanbevolen pagina kunt aanmaken.
@Inge Hebben jullie je ook wel eens gebogen over de grootte en plek van de zoekbalk?
Zo ja, waarom hebben jullie er voor gekozen om deze klein rechtsboven weer te geven en niet prominenter in beeld (om de bezoeker meer uit te nodigen er gebruik van te maken = dus relevante data voor jezelf qua ingevoerde zoektermen)
@Melissa.deVisser Bedoel je een zoekveld dat prominent op de homepage staat? Dat hebben we namelijk ontwikkeld voor de gemeente Nieuwegein: https://www.nieuwegein.nl/. Als je zoiets ook wilt, zal ik aan Jan-Thijs vragen om contact met je op te nemen.
Interessant! Ik neem het even mee naar m’n collega’s. Voor nu nog even geen actie nodig. Heeft geen prio per se maar wilde het gewoon even onderzoeken. En vooral weten wat de resultaten zijn op verschillende vlakken t.o.v. regulier zoeken, maar daar kan ik gemeente Nieuwegein denk ik ook voor benaderen zodra ik daar meer over wil weten.
@Fimke en @Marie Misschien kunnen jullie Melissa meer vertellen over het gebruik van de zoekfunctie op de homepage? Ik ben zelf ook benieuwd wat de resultaten zijn.
@Melissa.deVisser je kunt je bezoekers ook volgen via weg die ze binnen de website afleggen. Daarnaast zijn er veel bezoekers die geen gebruik maken van de zoekbalk, maar via een zoekmachine binnenkomen en direct op de juiste pagina landen in de website. (Dat wil zeggen dat ze de grote zoekbalk op de homepage niet eens zien.)
Je kunt mooi AB testen doen op jullie sites en de site van Nieuwegein. En de mensen dan niet laten beginnen op de homepage van de website.