Evenementenkalender

Hi,
Hoe gaan jullie om met de evenementenkalender op jullie website? Wij hebben nu een PDF bestand, maar deze is niet digitaal toegankelijk. Wij zijn op zoek naar een digitaal toegankelijke oplossing en dacht misschien hebben andere gemeentes een gebruiksvriendelijke, digitaal toegankelijke oplossing.

1 like

Wij doen het zo: Evenementenkalender | Gemeente Zeewolde
Zodra de maand voorbij is, is deze niet meer zichtbaar.

3 likes

Soest doet het inderdaad op dezelfde manier als Zeewolde: https://www.soest.nl/in-de-gemeente-soest/evenementenkalender

3 likes

Wij doen het anders. Wij behandelen de evenementen op de website een beetje als projecten: Activiteitenkalender | Gemeente Katwijk

Dan kun je er ook op filteren, en heb je een pagina met uitleg per evenement waarnaar je kunt linken.

3 likes

@Steef Dit wel een apart inhoudselement toch? Niet standaard bedoel ik, en zou je aan moeten vragen…

Wij hebben op www.natuurkwartier.nl een activiteitenkalender. Helaas is deze momenteel offline omdat er geen evenementen zijn in verband met de verbouwing van het gebouw. En er komt een nieuwe toepassing op basis van Ubase. Hier is OG mee bezig en als het goed is dan wordt dat deze week in de testomgeving opgeleverd, zodat we kunnen gaan testen.
Ubase is een overkoepelende organisatie, die evenementen vanuit heel Nieuwegein e.o. plaatst. Wij hebben er nu voor gekozen om dit via een koppeling op de website van Natuurkwartier te plaatsen, zodat we 1 database hebben waar de evenementen in gezet gaan worden.

2 likes

@linda.prins ja, het is het paginatype Evenement dat wij hiervoor gebruiken

Hoi @linda.prins, het klopt wat Steef zegt, dit is niet een standaard paginatype wat bij iedere website aanstaat. Maar we kunnen even voor je kijken wat er voor nodig is om dit bij Houten aan te zetten. Zou je de evenementen willen tonen zoals op bij Katwijk?

Wat achtergrondinformatie van het tot stand komen van de evenementen tabel:

De reden waarom we een evenementen tabel leveren komt uit de gedachtegang dat een gemeente alleen verplicht is om evenementen te publiceren waar een vergunning is voor verleend. Vaak zien we in de praktijk dat er andere websites zijn die alle evenementen binnen een gemeente publiceren, zoals https://www.heemskerkzeevantijd.nl/ (geen website van ons :wink: ). In deze gevallen wil je beperkt evenementen publiceren op de gemeentelijke website om niet een concurrerende positie in te nemen richting de andere website.

Daarom zie je een verschillend gebruik van de tabel en een andere juist weer de uitgebreide evenementen paginatype en overzichten.

Hi Ben,
Je hebt het nu over een evenemententabel, is dit ook een apart inhoudselement? Deze kan ik namelijk niet terugvinden. Wij hebben wel de optie voor de evenementenpagina, maar zonder de filteroptie. Zou deze eventueel bij ons aan gezet kunnen worden?

@Steef ik zie bij jullie alleen de evenementen voor januari staan, doen jullie per maand de evenementen aanmaken?

De evenementen in regels zetten zoals Zeewwolde en Soest lijkt de meest eenvoudige manier.
Voor de inwoner is denk bij ons, met de verschillende dorpen overzichtelijker zoals in Katwijk.

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga overleggen met mijn collega’s wat zij het handigste vinden. @Ben of @Martijn ik hoor graag nog wat de evenemententabel en of de filter optie eventueel aangezet kan worden bij ons als we dit zouden willen.

@Danielle We kunnen de filteroptie voor evenementen voor jullie aanzetten.

Voor wat betreft de evenemententabel. Hier lopen we tegen een toegankelijkheidsprobleem aan dat we niet kunnen oplossen. Als je een link toevoegt, wordt er een knop ‘Meer info’ van gemaakt. Dit is geen goede linktekst. We zouden een alternatief contentelement moeten ontwikkelen om dit issue op te lossen.

We kunnen een expertgroep vormen om de wensen en het gebruik van de verschillende elementen te bespreken.