Grote stukken en pdf's plaatsen op de gemeentelijke websites

Hoi allemaal,

Wij zijn hard aan het werk om de digitale toegankelijkheid van onze websites te verbeteren. Omdat we het erg belangrijk vinden digitaal toegankelijk te zijn en streven naar status A op korte termijn kijken we de laatste tijd ook wat ‘strenger’ naar wat we wel en niet plaatsen op onze websites.

Voor wie hier ook mee bezig is klinkt het hebben van vele niet-toegankelijke pdf’s vast bekend. Naast dat deze vaak niet toegankelijk zijn, vragen wij ons regelmatig af of het veel toevoegt deze te plaatsen. Zoals bijvoorbeeld:

  • de vastgestelde woonvisie van 52 pagina’s
  • een document met toelichtingen / nadere regels (waarvan het bijbehorende beleid/verordening op overheid.nl geplaatst wordt)
  • stukken die digitaal ter inzage gelegd moeten worden

Nu is mijn vraag, hoe gaan jullie om met het wel of niet plaatsen van dit soort informatie op de gemeentesites? Plaatsen jullie het wel of laten jullie afdelingen het anders oplossen? En hanteren jullie hiervoor een beleid? En zoja, wat staat daar dan in?

Ik hoor het graag!

Groet,

Melissa ten Klei
Online Adviseur van Gemeente Medemblik

1 like

@melissatenklei Misschien kun je contact opnemen met @Claudette. Jullie zijn hier in Nissewaard toch ook mee bezig?

1 like

Dat klopt! We zijn op dit moment bezig met een plan van aanpak voor pdf’s en een contentwijzer voor nissewaard.nl. Bij ons geldt binnenkort géén pdf’s meer op de website en tijdens contentsessies zijn we aan het verkennen wat de alternatieven worden. Zo zijn we aan het kijken hoe we toegankelijke online publicaties kunnen (laten) maken en één online locatie daarvoor kunnen inrichten. Ik heb dus nu geen beleid dat ik kan delen. Wel sta ik ervoor open om met je te praten over onze aanpak en de opties die wij overwegen. Dus mocht je via teams willen bellen, laat maar weten! :slight_smile: @melissatenklei

Hallo Claudette, ik ben ook wel benieuwd naar jullie overwegingen. Kunnen we volgende week (maandag of dinsdag) contact hebben? Eventueel een teams overleg plannen met @melissatenklei?

Hi Patricia, dat lijkt me goed! Ik zal even Inge vragen of zij mijn contactgegevens met je wil delen. Ik zie hier namelijk niet hoe je een privé-bericht kan sturen.

1 like

@Claudette @pbolink Heel leuk dat jullie via de community een afspraak maken.
Om persoonlijke gegevens uit te wisselen en een afspraak te maken met elkaar kun je het beste gebruik maken van de directe berichten-functie op Powwow. Dit is namelijk een openbare community.

1 like

Hoi Claudette, hoe gaan jullie dat communiceren naar de collega’s? Dat er geen PDF’s meer worden geplaatst? Groet, Linda van Hagen, Contentmanager Dijk en Waard.

Hallo,

Ik ben benieuwd of er gemeenten zijn, die inmiddels afspraken gemaakt hebben over het niet meer publiceren van ontoegankelijke PDF’s op de website? En hoe je dit hebt aangepakt? Heb je steun van het management gekregen?

Groet,
Patricia