Hoe gaan jullie om met opsommingen?

Hallo allemaal, wij maken vaak gebruik van opsommingen op een pagina. Het maakt de tekst leesbaar en goed te scannen. Soms gebruiken we meer dan 5 bullets in 1 opsomming of we hebben meerdere opsommingen achter elkaar, zoals bij deze pagina. Maar hierdoor wordt de pagina lang en moet er dus weer veel gescrold worden en lijkt het een beetje te ‘zweven’. Ik dacht misschien nog aan een tabel met korte opsommingen, maar is ook niet helemaal de juiste oplossing. Lopen jullie hier ook soms tegenaan? En hebben jullie hier toevallig gebruikersonderzoek naar gedaan en valt ‘het probleem’ wel mee? Alvast bedankt! Groeten, Romy

Volgens mij valt dit ‘probleem’ inderdaad wel mee. Sinds de opkomst van de mobiele telefoon is (veel) scrollen helemaal niet meer zo’n taboe als het eerder was. Opsommingen helpen om informatie in hapklare stukjes tot je te nemen, zonder dat je lange zinnen hoeft te kunnen ontleden. Lang is gezegd dat je dan maximaal ongeveer 7 items per opsomming moest gebruiken, maar ook dat schijnt weer genuanceerder te zijn: Myth #23: Choices should always be limited to 7+/-2 - UX Myths

1 like

Hoi Romy,

Ja wij hebben hier ook wel ‘last’ van. De pagina wordt soms super lang. Ik haal nu wel eens bullets weg, zodat de pagina weer wat is ingekort. Je wil als inwoner denk ik niet te lang moeten scrollen voor je informatie. Voorbeeldje bij ons hieronder. Ik vind de grootte best flink tussen deze regels. Wat mij betreft mag het (net als vroeger) wel iets minder.

Sowieso vind ik de regelafstand soms wel erg groot:

image

Misschien is het mogelijk dat het toch iets minder wordt?

Bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen hoe jullie hierover denken. @Steef : helemaal waar, op mobiel valt het mee. En grappig om te lezen dat je die 7 items ook best kan loslaten. @Anouk en @micheline : ik denk dat het inderdaad persoonlijk is. Witruimte kan zeker rust en focus op content geven, maar als de bullets ‘zweven’, zien ze dan nog wel dat de info bij elkaar hoort (law of proximity)… Op onze Trouwen-pagina, onder soort ceremonie, heb ik vooral dit gevoel. Zowel op desktop als mobile. Misschien dat we dit binnenkort mee nemen in een usability-onderzoek.

Martijn (OpenGemeenten) gaat er naar kijken kreeg ik net door. :wink:

Ja ik snap het wel idd bij die pagina. Wat nog kan, is werken met uitklapmenu’s. Maar de vraag is of je dat wil.

Er is bewust wat meer ruimte tussen de bullets. Als je het gebruikt voor meer zinnen ziet het er heel overzichtelijk uit. Bij een opsomming van korte zinnen of een paar woorden ziet het er ruimer uit.
@RomyBoxsem Je zou er ook voor kunnen kiezen om de informatie over trouwen over meerdere pagina’s te verdelen, zodat het per subonderwerp een pagina wordt. Soest en Nieuwegein hebben dit heel goed in een submenu gedaan.

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik heb gekeken naar de witruimte tussen de bullets en opsommingen ten opzichte van onze regelafstand. En ik ben het er mee eens dat deze witruimte wat kleiner zou kunnen. Het is naar mijn idee wel belangrijk dat deze witruimte groter blijft dan de regelafstand. Zodat je ook in witruimte onderscheid maakt tussen een regel en een opsomming. Hiermee volgen we het advies van het NL Design System. In onderstaande afbeelding heb ik de huidige situatie en de gewenste situatie gevisualiseerd.

1 like

Dit ziet er een stuk beter uit. Wat mij betreft mag je dit doorvoeren voor Nieuwegein.

1 like

Het goede nieuws is: iedereen krijgt deze verbetering. We moeten de werkzaamheden nog wel inplannen. Zodra het gereed is, laten we het weten!

1 like

Dit is al een hele verbetering. Dank Martijn!

1 like

Wat fijn! Dit ziet er heel goed uit.