Hoe pakken jullie gebruikersonderzoeken aan?

Eventjes geleden is onze nieuwe website Sociaal Loket Medemblik live gegaan. We zien dit project als een doorlopend proces dat voortdurend zal worden aangepast aan de actualiteit en de behoeften van onze inwoners. Een belangrijk onderdeel is daarom het uitvoeren van gebruikersonderzoeken om inzicht te krijgen in de behoeften en ervaringen van onze inwoners.

Wij zijn benieuwd naar hoe andere gemeentes dit aanpakken.
Specifiek zijn we geïnteresseerd in:

  • Methodologieën: Welke methoden gebruiken jullie voor gebruikersonderzoek? Denk aan enquêtes, interviews, observaties, etc.
  • Vorm: Op wat voor manier voeren jullie gebruikersonderzoeken uit? Gaan jullie bij de servicebalie staan voor korte testen, nodigen jullie een groep inwoners uit, etc.
  • Frequentie: Hoe vaak en hoeveel gebruikersonderzoeken voeren jullie uit?
  • Participatie: Op welke manier betrekken jullie inwoners bij gebruikersonderzoeken? En hoe zorgen jullie voor representativiteit in de verzamelde data?
  • Lessen geleerd: Zijn er specifieke lessen die jullie hebben geleerd uit eerdere gebruikersonderzoeken? Zijn er valkuilen waar anderen van kunnen leren?

Hoe voeren jullie gebruikersonderzoeken uit?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groeten,

Karlijn Nijland
Specialist Online
Gemeente Medemblik

1 like

Hoi Karlijn,

Gefeliciteerd met de livegang! En supergoed om gebruikersonderzoek te gaan doen. Vanuit mijn rol als UX onderzoeker bij de gemeente Utrecht zal ik je vragen beantwoorden:

  • Methodologieën: We gebruiken een mix van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Voor kwantitatief onderzoek hebben we als bronnen de web-analyse tools zoals SiteImprove en Matomo, maar ook een overzicht van alle Klant-tevredenheids formulieren die ingevuld zijn. De vormen zijn vaak desk-research, maar ook enquetes.
    En soms nog specifiekere info die gaat over het onderwerp wat we willen testen zelf. Kwalitatief onderzoek heeft verschillende vormen: interviews, usability research en halway research.
  • Vorm: De vorm van het onderzoek is afhankelijk van het type onderzoek dat we doen. Soms nodigen we mensen uit, soms ‘plukken’ we ze van de de publieksvloer, soms gaan we bij ze langs. Wat er maar nodig is. Ik ben zelf geen fan van groepsgesprekken, ik vind het moeilijker om er achter te komen wat mensen echt vinden in zo’n setting.
  • Frequentie: Afhankelijk van wat er nodig is.
  • Participatie: We laten aan het einde van een onderzoek altijd onze aantekeningen even zien (tot genot van de respondenten :)). Als de onderzoeken gepubliceerd zijn op gebruikersonderzoeken.nl, dan sturen we deze links door.
  • Lessen geleerd: Vrij veel! Iets teveel om op te noemen. Ik ga op de Jamboree van OpenGemeenten wat vertellen over dit onderwerp, dus schiet me daar vooral aan!

Hopelijk helpt dit.

4 likes

Dankjewel Jeroen! Ik ben benieuwd naar de Jamboree.