Hoe presenteren we social media links in de footer?

Beste communityleden,

We zijn aan het kijken naar hoe we social media links in de footer van onze websites weergeven. Op dit moment gebruiken we gebruikersnamen, zoals @gebruikersnaam of /gebruikersnaam. Hoewel dit voldoet aan de WCAG-richtlijnen, vragen we ons af of dit voor bezoekers die de website visueel gebruiken ook de duidelijkste keuze is. Hieronder zie je een voorbeeld van de huidige weergave (footer van Nieuwegein):

Een gebruikersnaam laat namelijk niet altijd meteen zien naar welk platform een link leidt en door de / en @ ontstaan er inconsistenties. Daarom overwegen we om in plaats daarvan de naam van het platform te tonen, zoals “Facebook” of “Instagram”. Zoals bijvoorbeeld bij gemeente Amsterdam:

We horen graag jullie mening over de volgende punten:

• Is het tonen van een gebruikersnaam nodig voor herkenbaarheid? Sommige gemeenten hebben meerdere socialmedia-accounts, bijvoorbeeld voor de hoofdwebsite en voor themawebsites. Tegelijkertijd verwachten bezoekers waarschijnlijk dat de social media in de footer bij de betreffende website horen. Voegt een gebruikersnaam dan iets toe, of maakt het het juist ingewikkelder?

• Daarnaast gebruiken we momenteel soms een @ of / voor een gebruikersnaam, wat verschilt per social media kanaal, wat zorgt voor een inconsistent beeld in de footer. Hoe kijken jullie hiernaar?

• Een gebruikersnaam maakt niet altijd duidelijk om welk platform het gaat en kan zelfs verwarrend zijn. Denken jullie dat het tonen van de platformnaam als linktekst de herkenbaarheid vergroot?

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en voorkeuren. De uitkomst van deze discussie helpt ons te bepalen of we de huidige weergave in de toekomst willen aanpassen.

Ik hoor graag jullie reacties!

In een footer lijkt het mij niet per se relevant om de username te noemen als het gewoon een hyperlink is naar het betreffende account. Alleen wanneer je meerdere accounts hebt op 1 platform zou dit relevant kunnen zijn.

Bij drukwerk kan ik mij voorstellen dat je wel de username wil noemen, zodat een echte enthousiasteling het kan overtypen.

3 likes

het lijkt mij ook niet relevant om de username te gebruiken. het voorbeeld van Amsterdam is veel duidelijker en rustiger. dat zou mijn voorkeur hebben

2 likes

Helemaal mee eens. We hebben het hier in Stichtse Vecht ook besproken (online team) en hebben een sterke voorkeur voor de footer zoals Amsterdam die heeft.

2 likes

In Wijk bij Duurstede vinden we het voorbeeld van Amsterdam ook duidelijker en rustiger.

2 likes

Bedankt voor jullie antwoorden!

Helemaal eens met jullie. Fijn als dit zo aangepast wordt :slight_smile:

2 likes

Wij zijn het hier ook mee eens!

1 like