Onze collega’s van communicatie komen (steeds vaker) met de vraag om een ‘landingspagina’. Dit is een product-pagina (zoals bijv rijbewijs, onkruidbestrijding etc) met daarbij het verzoek om deze pagina aan te passen. Zodat het meer bij de look & feel van hun campagne past. Door middel van plaatjes en andere teksten. Wij, als online team, hebben specifieke regels voor onze product-pagina’s. Bijvoorbeeld geen afbeeldingen, een vaste opmaak van pagina’s en B1 taalniveau. Krijgen jullie dit soort verzoeken ook en wat doen jullie hiermee? Passen jullie de product-pagina aan, maken jullie een zwevende pagina of plaatsen jullie gewoon een nieuwsbericht? Of hebben jullie een andere oplossing? Alvast bedankt! Groeten, Romy (Dijk en Waard)
Hoi Romy,
Ik krijg ook wel eens de vraag of het niet ‘leuker’ kan. Maar dan geef ik altijd aan dat we een taakgerichte website hebben. Dat we alleen afbeeldingen toevoegen als het écht inhoudelijk iets toevoegt aan de tekst. Het voelt altijd een beetje lullig, maar ik zeg gewoon nee. Ook vertel ik altijd dat we zo min mogelijk pagina’s willen hebben. Voor campagnes maken we sowieso niet echt pagina’s aan. Behalve als het bijvoorbeeld gaat om het aanvragen van iets. Zoals bijvoorbeeld dat inwoners bij ons met kerst een kerstboom kunnen aanvragen. Dat is iets dat jaarlijks terugkomt. Enige pagina die wel anders is, is Iedereen doet mee (voor inwoners met weinig geld) | Gemeente Heemskerk. Daarbij hebben we wel een landingspagina met plaatjes. Als je nog een keertje wil sparren, let me know.
Groetjes Anouk
Bedankt voor je reactie, Anouk! Ik heb je een berichtje gestuurd!
Goed dat jullie de bezoeker voorop stellen. Die zit niet te wachten op een grote foto. Ik ben er even mee aan de slag gegaan. Wat je wel zou kunnen doen is een spotlight gebruiken om de pagina mee te openen. Hier kun je de inleiding combineren met een afbeelding. Wat vinden jullie hiervan: Rijbewijs aanvragen of verlengen | Gemeente Lenteveld?
Goed dat je meedenkt, Inge, en meteen een voorbeeld hebt gemaakt. Het is zeker een optie, aangezien de afbeelding gecombineerd wordt met de inleiding en op desktop niet veel plek inneemt. Alleen op mobile is het wel prominent in beeld… Het snel kunnen vinden van de info wordt lastiger hierdoor (meer scrollen) en bovendien heeft een afbeelding vaak geen toevoegde waarde.
Op dit moment zeggen wij ook gewoon ‘nee’ tegen communicatie, maar ik ben dus vooral op zoek naar alternatieven om communicatie toch iets te bieden…
Je kunt ook afsluiten met een spotlight. Dan zit het bezoekers niet in de weg. Inderdaad neemt deze oplossing op mobiel veel plek in en dat is niet gewenst.
Een afbeelding in de bronnen van de pagina neemt op mobiel minder ruimte in. Zie dit voorbeeld: Paspoort aanvragen | Gemeente Lenteveld
En als je een banner gebruikt, dan komt de foto ook niet prominent in beeld. Misschien is dat een idee. Dan krijg je eerste de foto en dan de intro tekst.
Foto is een screenshot.
Via communicatie@heemskerk.nl
Thanks voor het meedenken allemaal!
We hebben pas geleden een Lentevld-themawebsite live gezet: https://duurzaam.lenteveld.nl/. Hier kun je ook nog inspiratie opdoen voor de opzet van een landingspagina.
Mijn reactie is wat laat, ik vind dit wel een interessant topic dus vandaar dat ik het toch niet kan laten om nog even te reageren. Wij hebben bij Medemblik een aantal themasites waar we wel wat meer campagnematige landingspagina’s openen. Zo hebben wij bijvoorbeeld duurzaammedemblik.nl
Ik kom zelf uit de commerciële wereld en heb mij voor mijn komst bij Medemblik in mei dit jaar juist veel bezig gehouden met de nieuwste websitetrends (voor commerciële doeleinden). Uit onderzoek blijkt wel dat door de komst van TikTok en bijvoorbeeld Instagram Reels de wijze waarin mensen informatie tot zich nemen wel langzaam veranderd (van tekst naar beeld) en dat het visuele aspect steeds belangrijker wordt. Google heeft in een van de laatste updates hier ook veel aandacht aan gegeven en laat als zoekresultaat ook vaker YouTube shorts zien ipv alleen tekst.
Ik vind het heel interessant om deze trends te volgen en ben dan ook zeer benieuwd wat dit uiteindelijk voor (onze) websites en de content daarop gaat betekenen.
Zou het leuk vinden om daar met jullie ook eens over te sparren