Leges niet via insert records, maar via extensie

Ieder jaar moeten de leges en tarieven aangepast worden door de webredactie. Op 1 januari moeten de oude leges van de site verdwijnen en de nieuwe verschijnen.

Welk probleem lossen we op?

Je kunt in ‘insert records’ tabellen aanmaken, waarmee je de leges kunt beheren en kunt klaarzetten voor een nieuw jaar. Dit geeft echter problemen, omdat ‘insert records’ hiervoor niet optimaal werkt. We willen daarvoor in de plaats een contentelement ontwikkelen dat je centraal kunt beheren.

Wat is er nodig?

  • Eerst zullen we bekijken hoe we dit technisch kunnen oplossen.
  • Daarna kunnen we de technische oplossing bouwen.

Bekijk de pitch van Ben

Zelf ben ik wel benieuwd naar waar de kosten (leges) allemaal gebruikt worden. We gaan ervan uit dat er in iedergeval Tabellen zijn waarin kosten benoemd worden. Maar waarschijnlijk worden er ook kosten in lopende teksten gebruikt. Hopelijk kunnen jullie als redacteuren ons daar inzicht in geven?

Een centrale manier om kosten (leges, tarieven etc) te beheren in TYPO3 is het eerste onderwerp dat we gaan voorbereiden. Ik wil graag kort brainstormen met een aantal van jullie om de klantwens goed in beeld te krijgen. Tijdens de Meetup hebben zich al 2 van jullie collega’s aangemeld. Wil je ook een half uurtje meedenken? Meld je aan door hieronder het antwoord achter te laten.

Hoi Inge,
Ik wil wel meedenken.
gr. Marlies

2 likes

Hi Inge,
Ik wil ook wel meedenken. We hebben de records al apart van de productpagina’s staan. Heb dus een goed beeld van hoe het optimaal zou kunnen werken.

Groet Nancy

2 likes

Hi Inge, ik denk ook graag mee! Groet Anouk

Wij hebben in Katwijk veel ervaring met de insert-records oplossing voor de leges. Ik denk dat ik hier ook even mee wil denken.

En ook ik kan namens Katwijk veel praktijkervaring en wensen delen dus ik denk ook graag mee :grinning:

1 like

Uit een eerste overleg met een aantal gemeenten heb ik het volgende opgehaald:

  • Contentelementen die gebruikt worden zijn: tabel, prijstabel, link naar overheid.nl voor hele verordening, tekst en media
  • Tabellen worden op 1 pagina geplaatst en verschijnen met insert records op een contentpagina.
  • Bedragen in lopende teksten moeten worden nagelopen door een redacteur op basis van een excell-lijst of aantekening in de tab ‘redactie’
  • Probleem is nu met insert records dat contentelementen niet automatisch starten en stoppen op de getimede tijd
  • Ander probleem is dat overzicht ontbreekt waar bedragen in lopende teksten staan. Zou ook op dezelfde centrale pagina moeten staan.
  • Goede toevoeging zijn normbedragen voor bijstand

Als je aanvullingen hebt, hoor ik dat graag!

De functionaliteit om leges centraal te beheren is klaar. We hebben ervoor gekozen hiervoor wel de insert records te gebruiken. De cachingproblemen hebben we opgelost.
Op de kennisbank heb ik beschreven hoe je dit kunt inregelen.