Leges via records

Op 1 januari, als je net het glas heft op het nieuwe jaar, moeten de nieuwe leges en belastingtarieven verschijnen op de website. Als je tabellen maakt in een recordsmap en die die via insert records op een webpagina plaatst,weet je zeker dat je zorgeloos het nieuwe jaar kunt inluiden. Dit is hoe het werkt.

1 like

Ha allemaal, ik heb het idee dat wij de werkzaamheden m.b.t. leges niet efficiënt ingeregeld hebben bij ons en ben benieuwd hoe andere gemeentes dit doen. Hebben jullie een vast proces, of wie is waar verantwoordelijk voor (aanleveren/aanpassen etc)?

Hier gaan wat dingen onnodig omslachtig doordat de leges nog niet allemaal via insert records op de legespagina staan, maar soms meer verstopt: gewoon als tabel in pagina’s (niet via een record) of in collapsibles. Ook staan er her en der random losse bedragen in teksten. Daarnaast is het een uitdaging de bedragen te ontvangen. Sommige afdeling sturen wat verordeningen, of een kassalijst waar we dan zelf mee aan de slag gaan. En mijn collega van functioneel beheer is zelf ook weer aan het zoeken naar welke bedragen zij in de formulieren/Ogone producten moet aanpassen etc.

Wij willen dit in elk geval voor volgende jaarwisseling beter inrichten en regelen, zodat het veel uitzoekwerk scheelt. Alle tips zijn welkom! :slight_smile:

Dag @MadeleineV
Voor de gemeenten Heemstede en Bloemendaal maken we voornamelijk gebruik van tabellen die we als record op de betreffende productpagina kunnen invoegen.

Voor het opgeven van de gewijzigde tarieven hebben we de vakafdelingen verantwoordelijk gemaakt. Zij ontvangen elk jaar begin december een oproep om de nieuwe tarieven aan te leveren. Na vaststelling van de tarieven door de raad, maar vóór de Kerst) moeten zij via een contactpersoon deze tarieven aanleveren via een online excelbestand (dit is eigenlijk een kopie van alle tarieventabellen in TYPO onder elkaar en op alfabetische volgorde) Met deze overzichten per gemeente kunnen we eenvoudig de tarieven online aanpassen.

Wat ook kan, is tijdelijk de tarieventabellen inrichten met een kolom over zowel het lopende als het komende jaar. Als je dan naar het nieuwe jaar gaat, hoef je alleen de kolom van het eerdere jaar weg te gooien.

2 likes

Ha Harry, dank voor je reactie. Fijn en goede tips!

Ik denk dat het op tijd uitvragen zeker een goede manier is. Sturen jullie dit gewoon breed uit of weet je al wel precies wie je moet hebben waarvoor? Wij gaan de zaken ook eens op een rij zetten, dan zou al veel schelen. Het is nu allemaal houwtje-touwtje…

1 like

Hallo @MadeleineV

Bij de gemeente Schouwen-Duiveland gebruiken we ook tabellen die we als record op de betreffende pagina invoegen.
Wij hebben van iedere tabel 2 versies gemaakt (1 voor de even jaren en 1 voor de oneven jaren) die we dan beiden aan het contentelement op de pagina koppelen. Door de begin en einddatum per record in te vullen kunnen we de ene tabel op 1 januari offline laten gaan en de ander online. Voorafgaand aan het nieuwe jaar kunnen we dan de tabellen voor het komende jaar alvast vullen met de juiste bedragen.
Ook bij de gemeente Schouwen-Duiveland hebben we de vakafdeling verantwoordelijk gemaakt. begin december vragen we de vakafdelingen om de juiste bedragen aan te leveren. We hopen dat het uitvragen bij de afdelingen volgend jaar kan via het tabblad ‘Redactioneel’ bij de paginainstellingen. Op dit tabblad hebben wij nl. de verantwoordelijk medewerker ingevuld.

2 likes

Dank Toon voor jouw reactie! Klinkt alsof het goed geregeld is. Die manier met even en oneven jaren hebben wij ook toegepast. Staan alle leges en bedragen dan altijd op die manier opgevoerd bij jullie, nergens iets meer los of in een tekst oid?

Het zou ideaal zijn als dit nog makkelijker kan d.m.v. een signalering via het redactioneel tabblad ja.

1 like

Wij hebben inderdaad alle leges en bedragen op deze manier opgevoerd.

1 like

Bij Dijk en Waard hebben we dit ook voor het eerst toegepast. Werkt echt perfect!

2 likes

Wij hebben op de pagina’s 2 tabellen. 1 voor het lopende jaar en 1 voor het nieuwe jaar. Daarnaast in het tabblad redactioneel bij inhoud type markeringen ‘kosten’ aangevinkt op de pagina’s met kosten. Aan de hand van een export loop je dan heel gemakkelijk alle pagina’s na.
Ik pak zelf de (leges)verordeningen erbij. Daar staan de huidige tarieven en de nieuwe tarieven. Zoeken op het oude tarief met control F werkte heel snel en was ik vrij snel klaar. Voordeel van tabellen op de website t.o.v. insert records is dat je ook de pagina even onder de ogen hebt.

Dank allen voor jullie reactie! Goed om te lezen hoe jullie dit doen.

Ook die markeringen aanvinken in het tabblad, dat geeft al snel een duidelijk overzicht van op welke pagina’s in elk geval iets moet gebeuren.

Hier Spuit11 uit Katwijk :wink:
Wij werken met combinatie. Deels uit de legesverordening en deels ontvangen we tarieven van vakafdeling. De tarieven staan op de diverse pagina’s -net als bij @MarliesR via 2 tabellen in een inserted record. Bij sommige pagina’s zijn maar 1 of 2 tarieven, te weinig voor een tabel. Dan voeg ik ook een inserted record in naar de Leges-map met 2 Tekst en Media contentelementen (even / oneven jaar).

Het is even behelpen met instellen maar je krijgt er straks zeker wat (gemak) voor terug.

1 like

Kleine toevoeging op dit onderwerp: je kunt pagina’s ook een markering meegeven. Wanneer je in de map Redactioneel een markering aanmaakt, die “leges” heet, kun je deze op elke pagina (in de pagina-eigenschappen, tabblad Redactioneel) aanzetten.
Maak je dan een export, dan kun je daar alle pagina’s met leges op terugvinden en hoef je geen aparte lijstjes meer bij te houden.

Map redactioneel, waar de markeringen staan en waar je een nieuwe aan kunt maken.

Tabblad redactioneel in de pagina-eigenschappen, dan naar beneden scrollen voor de markeringen.

Vinkje plaatsen bij “leges”.

1 like

Dank Micheline, top dat dit zelf kan! Ik wilde dit ook al graag om een markering aan te maken voor namen/contactgegevens van collega’s. Fijn dat ik dit nu weet :slight_smile:

Hoi Micheline, zijn bestaande ‘markeringen’ ook aan te passen. Bijv door van de markering ‘pagina met pdf’ te maken: ‘pdf’. Waarbij de vinkjes op alle pagina’s waar dit aangevinkt is blijven staan, met het nieuwe label?

@Betty Je kunt de namen van de labels wijzigen. De links blijven dan bestaan.

1 like