Nieuwe Functionele iconen

We zijn continue bezig ons concept te verbeteren. Zo ben ik afgelopen tijd bezig met de functionele iconen. Daarmee bedoel ik de kleine iconen in de footer of de externe-link iconen in tekst. Ik ben vanuit het NL Design systeem gewezen op de opensource iconen set tabbler waar ik erg enthousiast over ben. Het is een rustige en moderne set die goed past binnen het OpenGemeenten concept. Daarom willen we deze graag gebruiken op onze websites en we zijn benieuwd wat jullie ervan vinden. Bekijk hier het overzicht van de iconen die we gaan vervangen.

6 likes

Hi Martijn, ziet er goed uit! Mindere iconen zijn naar mijn mening: ‘money’ en ‘accessibility’ - maar ja… dat valt weg met het merendeel van de iconen waar ik dus enthousiast over ben!

1 like

Hoi Jaap, bedankt voor je feedback, ik ga eens kijken naar mogelijke alternatieven.

Ziet er goed uit Martijn. Ik ben het eens me j.vooijs. Het icoon bij money doet mij niet gelijk denken aan geld. Mis hier misschien het euroteken? Bij het oude icoon zie je echt dat het briefgeld is. Ook bij toegankelijkheid vind ik hem er niet sterker op worden. Het poppetje is zo klein in het rondje, dat het moeilijk te zien is.

Hoi Joyce, goed om te horen! Ik ben er mee bezig en ga deze aanpassen.

Hoi @j.vooijs @Joyce Ik heb de functionele iconen voor money en toegankelijkheid aangepast. Ik denk dat dit beter is. Voor money heb ik niet voor het euro teken gekozen omdat deze als leesteken wordt gebruikt voor het geldbedrag wat op dezelfde regel staat.

Hoi Martijn, toegankelijkheid beter zo! Bij money zie ik eerlijk gezegd niet wat er nu precies staat…

Hoi Joyce, het is een lastige. Dit icoon komt uit de set van google is is inderdaad een beetje abstract maar dit gaat naar mijn idee wel over kosten. Ten opzichte van het oude icoon (het 100 euro biljet) is dit wel een verbetering. Mocht je nog andere ideeen hebben hoor ik het graag. Ik ga nog even verder zoeken.

Persoonlijk zou ik zoiets duidelijker vinden Martijn…

2 likes

Die zien er goed uit. Dankjewel!

Hoi Joyce, ik heb het icoon aangepast en het is nu een cirkel met daarin het euroteken. Het is een beetje puzzelen met de lijndikte en de beperkte hoogte en breedte. Maar ik denk dat dit nieuwe voorstel prima werkt.

Ziet er goed uit zo Martijn, TOP :slight_smile:

2 likes

Hey Martijn, als ik een opmerking mag maken: ik vind de oude stijl voor de link duidelijker dan de nieuwe. Ik zie die nieuwere stijl overal opduiken en ik begrijp dat hij ‘cleaner’ is, maar ik wen er maar niet aan en hij blijft dus onduidelijk. Ik stop echt even waar ik mee bezig ben om de juiste knop te kunnen vinden.

Maar dat is voor mij en ik weet niet of ik model moet staan voor iedereen…

Hee Stephan, daar ben ik het wel mee eens. Ik ben heb een alternatief gemaakt en dit icoon vervangen.

Heh, nu heb je naar mijn idee de perfecte set die ook echt een verbetering is toz de oude!

1 like

Ziet er top uit, Martijn! Vind vooral icoontje voor externe link erg mooi. Wanneer worden deze in gebruik genomen?

2 likes

De wijzigingen zitten de huidige sprint die vandaag gestart is. Dus ergens in de aankomende twee weken worden de wijzigingen doorgevoerd. We houden jullie hiervan op de hoogte!

1 like

Oké, thanks Marlien!

Hoi Martijn, het viel mij vandaag ineens op dat het icoontje voor Twitter, wat in de footer staat bij ‘volg ons’, nog het vertrouwde vogeltje is.
Maar het zou wel mooi zijn als dit ook aangepast word naar ‘X’.

Hoi Toon, toevallig hebben wij die vraag deze week gesteld aan onze social media collega en die kwam met het volgende antwoord: Aangezien twitter/x zelf ook nog niet gesetteld is op een definitief ontwerp, stel ik voor dat we hier voorlopig nog geen energie in steken.