Redactionele tab uitbreiden

Een paar jaar geleden hebben we het tabblad ‘Redactioneel’ toegevoegd aan de pagina-eigenschappen, zodat je extra informatie kunt toevoegen aan de pagina.

Welk probleem lossen we op?

Het beheer van de website wordt niet per se eenvoudiger, maar wel overzichtelijker. Redacteuren willen graag een notificatie als een pagina al een lange tijd niet meer is bekeken. Het is dan handig om bijvoorbeeld te weten bij wie je informatie kunt krijgen, of aan welke criteria de pagina moet voldoen om waardevol te zijn voor bezoekers. Daarom willen we notificaties mogelijk maken.

Wat is er nodig?

  • We gaan eerst terugkijken naar de wensen die al geuit zijn door klanten.
  • Vervolgens bekijken welke wensen we kunnen uitwerken binnen een bepaald tijdsbestek.
  • Daarna onderzoeken we hoe we dit technisch mogelijk kunnen maken.

Bekijk de pitch van Inge

Hoi Madeleine,
Bedankt voor je input. Dit zijn juist het soort wensen dat ik wil verzamelen om het tabblad voor jou relevant te maken. Ik noteer deze vast!

1 like

Vraagje over het tabblad redactioneel. Als wij een export van de pagina’s maken krijgen we geen rij met naam van de auteur en de verloopdatum. Doe ik iets verkeerd of is er een mogelijkheid om die uitdraai wel te krijgen?

Ik zie inderdaad dat je die velden niet kunt selecteren. Dat lijkt me een mooie uitbreiding van de mogelijkheden. Dit punt gaan we zeker meenemen in het project.

Vanochtend hebben we een meeting gehad met de expertgroep. Deze wensen zijn besproken:
Wensen tabblad:

  • Notificaties van datum om weer naar pagina te kijken
  • Veld ‘Inhoud type markeringen’ automatisch vullen of suggesties doen

Wensen CSV export:

  • Alle velden uit tabblad in de CSV opnemen
  • Filteropties in exportmodule opnemen
  • Namen vervangen door functienaam
  • Andere optie voor invoerveld naam auteur

Heb je nog aanvullingen? Voeg ze hieronder toe.

1 like

Hoi Inge, we hebben ‘onlangs’ ook een meeting gehad met een aantal deelnemers. Kan daar misschien ook een samenvatting van komen?

  • alle velden uit het tabblad in de csv opnemen. Wij zijn bijvoorbeeld benieuwd of dat uitgewerkt wordt. Fijn dat Micheline heeft laten zien dat je in Typo goed de velden uit het tabblad kunt oproepen in een lijst.

Hoi @Marin,

Ik heb het verslagje gemaild.

Groetjes Inge

1 like

Op 12 maart kwam de expertgroep voor de tweede keer bij elkaar om de wensen te bespreken. Dit kwam eruit:

  • Graag een uitbreiding van de velden bij contenteigenaar met team, afdeling en e-mailadres
  • De velden doel van pagina, doelgroep en waarde voor doelgroep worden bijna niet gebruikt en kunnen verwijderd worden.
  • De werkwijze bij gemeenten is verschillend. Bij sommige gemeenten zijn contenteigenaren bij teams zelf verantwoordelijk voor de content, bij andere gemeenten is dat belegd bij een contentredactie.
  • Let op met persoonsgegevens in de backend van je cms, dus niet allemaal e-mailadressen in je systeem zetten
  • Het veld verloopdatum kan gebruikt worden om een contentplanning te maken. De notificatie die verstuurd kan worden als de verloopdatum nadert moet zelf ingesteld kunnen worden. De ene klant wil hier de contenteigenaar van op de hoogte stellen en de ander juist het webteam.
  • Het Veld verloopdatum is inmiddels hernoemd naar Houdbaarheidsdatum. De benaming verloopdatum zou verwarrend kunnen zijn.
  • Alle velden uit het redactioneel tabblad opnemen in de csv-export, zodat in Excel gefilterd kan worden.
  • In de csv ook opnemen wanneer een pagina voor het laatst is bewerkt, zonder dat dit handmatig ingevuld hoeft te worden.
  • Tabblad Opmerkingen ook opnemen in de csv export
1 like

Onze ontwikkelaar Patrick is deze weken druk bezig met het redactioneel tabblad. Dit betekent dat we in de eerste week van oktober kunnen testen of alle functionaliteiten werken zoals verwacht. Als de test succesvol is en er geen problemen zijn, kunnen we het vernieuwde redactioneel tabblad op alle websites uitrollen. Via de nieuwsbrief en de Powwow-community laten we je weten hoe we het vernieuwde redactioneel tabblad beschikbaar maken voor alle sites.

In de afgelopen sprint heeft Patrick een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan TYPO3, waarmee notificaties worden verstuurd naar contentowners en redacteuren. Nu het ontwikkelwerk is afgerond, gaan we aan de slag met het schrijven van een implementatieplan. We houden je op de hoogte van de voortgang.

Het ontwikkelwerk is afgerond en nu testen wij functionaliteit intern. Er is ook al geïnventariseerd wat er nodig is om de nieuwe functionaliteit te implementeren. Over het implementatieplan informeren we je in de volgende nieuwsbrief en hier op de Powwow.