Bij onze gemeente testen we regelmatig online formulieren voordat we ze live zetten en ook vaak als ze al live staan. We lopen er echter tegenaan dat testen met een persoonlijk DigiD niet altijd ideaal is. Daarom ben ik benieuwd hoe andere gemeenten dit aanpakken.
*gebruiken jullie een tool of een andere testoplossing?
*welke tools of methoden gebruiken jullie om formulieren goed te testen?
Ik heb vorig jaar een aantal formulieren getest op levende mensen tijdens een bijeenkomst in de plaatselijke bilbiotheek. Voor die gelegenheid heb ik speciale testversies gemaakt van bestaande formulieren. Zo werden ze bijvoorbeeld naar een speciaal e-mailadres verstuurd, zodat we de ingezonden formulieren tijdens de sessie meteen konden bekijken en ze niet op de grote hoop van de gemeente terechtkwamen.
Tijdens die bijeenkomst hebben we de testers wel gewoon gebruik laten maken van DigiD als dat op het formulier zat. Daardoor kun je problemen met inloggen, voorinvullen, readonlyvelden e.d. meteen meenemen met de test. Natuurlijk moet je wel eerst netjes vertellen wat je ermee doet en waarom. Voor wie dat niet kon of wilde was er ook een DigiD-loze versie van het formulier, maar daar maakte men in de praktijk geen gebruik van (wel jammer, want de DigiD-loze versie was het meeste werk om te maken, omdat ik alle automatische checks op bijvoorbeeld NAW-gerelateerde gegevens er ook uit moest slopen).
Praktisch gezien had ik een (verborgen) webpagina gemaakt met daarop wat instructies, en knoppen naar de verschillende testformulieren. Als er twee versies waren had de knop naar het formulier met DigiD een gevulde kleur en een DigiD-logo, en de ander was een open/outline knop.
Vaak hebben leveranciers van formulierenpakketten ook speciale DigiD-accounts, die je kunt gebruiken om te testen. Zowel voor de live als op de testomgeving.
Misschien even navragen bij je leverancier, want inderdaad, hier wil je niet altijd je eigen DigiD voor gebruiken.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb nu een vraag uitstaan bij de leverancier van de formulieren. Ik hoop dat zij een DigiD acount of andere tool kunnen leveren om te testen.