Toegankelijkheid voorleessoftware zoals Readspeaker

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe andere gemeentes omgaan met de toegankelijkheid van hun websites. Gebruiken jullie bijvoorbeeld ReadSpeaker om teksten voor te lezen? Hoe zorgen jullie ervoor dat de website toegankelijk is voor mensen die deze functie nodig hebben?

Daarnaast weet ik dat er browserfuncties zijn die tekst kunnen voorlezen, maar ik vraag me af of mensen deze functies ook daadwerkelijk gebruiken en of ze weten hoe ze deze kunnen vinden.

Verder ben ik ook benieuwd of OpenGemeenten hiermee bezig is. Raden zij een programma zoals ReadSpeaker aan of juist niet?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

Groetjes,

Dustin Liefting
Heemskerk

1 like

Ha Dustin,

Dank voor je post!

Deels denk ik dat tooling zoals readspeaker goed kan helpen. En ze voorzien in een aantal zaken die nuttig kunnen zijn. Toch denk ik zelf dat mensen die het echt nodig hebben zelf standaard tooling toepassen vanuit hun eigen systeem en dat deze gebruikers niet afwachten of een website hulpmiddelen aanbiedt die ze kunnen toepassen.
Met een tool als readspeaker kun je wel mensen helpen die op de website zelf besluiten dat voorlezen makkelijker is of een van de andere tools inzetten die beschikbaar zijn.

Ben benieuwd of er gemeenten zijn die hier wat meer informatie of onderzoek naar hebben gedaan?

Hallo Dustin,

Er zijn ook gemeenten die geen gebruik maken van tooling als ReadSpeaker op hun website, zoals Soest en Veenendaal. Mocht je hier meer informatie over willen hebben, dan kan ik je via de mail in contact met hen brengen.

1 like