Vanuit privacy-oogpunt willen wij geen gebruik maken van Google Analytics. Daarom hebben we afgelopen 2 jaar gebruik gemaakt van SiteImprove. Dit is een zeer uitgebreide tool voor zowel websiteanalyse als toegankelijkheidscheck. Echter, deze tool is wel behoorlijk prijzig. Nu ben ik aan het onderzoeken welke tools er nog meer op de markt zijn.
Het lijkt erop dat de ene tool vooral goed is in websitestatistieken en de andere tool juist op toegankelijkheidschecks. Op zich geen probleem om over te stappen naar 2 verschillende tools. Ik heb de volgende tools gevonden.
Vooral voor statistieken:
Simple Analytics
Plausible Analytics
Matomo
Vooral voor Toegankelijkheid:
Sitechecker
EqualWeb
Silktide
Heeft iemand ervaring met een van deze tools? Of misschien wel de gouden tip voor alternatieve tools voor SiteImprove?
Hoi Tim, goede vraag! Ik zal eens een lijntje uitgooien naar wat gemeenten waarvan we weten dat ze ervaring hebben met bovenstaande tools en ze vragen hun ervaring hier te delen.
Groet, Susanne
Hoi Tim,
Acquia Optimize is ook nog een tool, die je mee kunt nemen. Ze waren eerder bekend onder de naam Monsido. Deze tool is het meest vergelijkbaar met Siteimprove.
Alkmaar werkt met Silktide of gaat overstappen. Wij hebben een demo gehad van Silktide, maar hebben net ons contract met Site Improve verlengd. Dus kunnen niet overstappen op dit moment. het zag er wel uit als een goede tool. Ook voor statistieken.Ik kan je in contact brengen met iemand van Silktide als je dat wenst.