Veel van de gemeentelijke dienstverlening is gebaseerd op ingewikkelde regelgeving; er gelden veel mitsen en maren.
Welk probleem willen we oplossen?
Met behulp van zogenaamde beslisbomen, kun je je bezoeker naar een advies of een formulier toeleiden. Voor bezoekers geeft het meer duidelijkheid over de mogelijkheden, bijvoorbeeld of iemand in aanmerking komt voor bijstand of kwijtschelding.
Wat is er nodig?
Als eerste zijn we benieuwd naar de usecases. Dus voor welke diensten zou je beslisbomen willen gebruiken.
Als we inzichtelijk hebben wat de scope is, kunnen we schetsen en de technische mogelijkheden verkennen.
Voor ons zou het helpen om de inwoner op weg te helpen naar de juiste pagina/webformulier. Denk hierbij aan:
Handhavingsverzoek (vaak worden nu nog gewone meldingen als handhavingsverzoek ingediend)
Melding doen (sommige meldingen moeten gemeld worden bij andere instantie)
Maar ook om een grote hoeveelheid aan informatie compacter te maken. Vooral als het gaat om veel voorwaarden, dan kan een inwoner eenvoudiger zien welke voorwaarden voor hen van toepassing zijn:
Paspoort en ID-kaart (wat moeten ze meenemen bij aanvraag kind)
Woo verzoek (waar ze wel of niet informatie over krijgen)
Hoi @RomyBoxsem leuk om te horen! Dit hebben wij idd zelf gemaakt. We hebben voor elke stap een aparte pagina aangemaakt. (zie afbeelding) Het is wel even puzzelen maar ook wel weer leuk om te maken Tip wil je bij de titel een icoontje, dan moet het type pagina eerst naar produkt zetten, het icoontje toevoegen en dan vervolgens weer terugzetten naar standaard.