TYPO3 gebruiken voor beslisbomen

Veel van de gemeentelijke dienstverlening is gebaseerd op ingewikkelde regelgeving; er gelden veel mitsen en maren.

Welk probleem willen we oplossen?

Met behulp van zogenaamde beslisbomen, kun je je bezoeker naar een advies of een formulier toeleiden. Voor bezoekers geeft het meer duidelijkheid over de mogelijkheden, bijvoorbeeld of iemand in aanmerking komt voor bijstand of kwijtschelding.

Wat is er nodig?

  • Als eerste zijn we benieuwd naar de usecases. Dus voor welke diensten zou je beslisbomen willen gebruiken.
  • Als we inzichtelijk hebben wat de scope is, kunnen we schetsen en de technische mogelijkheden verkennen.

Bekijk de pitch van Inge over beslisbomen

Hoi Inge,

Wij gebruiken beslisbomen onder andere voor de vragen:

  1. Of men in aanmerking komt om online een reisdocument aan te vragen.
  2. Of men woonurgentie kan aanvragen.
  3. Of men in aanmerking komt voor een GPK.

Al deze beslisbomen helpen bij het verminderen van telefonische vragen en aanvragen die we moeten weigeren.

Groeten,
Annuska

Bedankt voor de input, Annuska. Dit zijn de voorbeelden waar we naar op zoek zijn.

Hoi Inge,

Voor ons zou het helpen om de inwoner op weg te helpen naar de juiste pagina/webformulier. Denk hierbij aan:

  • Handhavingsverzoek (vaak worden nu nog gewone meldingen als handhavingsverzoek ingediend)
  • Melding doen (sommige meldingen moeten gemeld worden bij andere instantie)

Maar ook om een grote hoeveelheid aan informatie compacter te maken. Vooral als het gaat om veel voorwaarden, dan kan een inwoner eenvoudiger zien welke voorwaarden voor hen van toepassing zijn:

  • Paspoort en ID-kaart (wat moeten ze meenemen bij aanvraag kind)
  • Woo verzoek (waar ze wel of niet informatie over krijgen)

Gemeente Rotterdam heeft een mooie beslisboom op hun Woo-pagina staan: Woo-verzoek indienen | Rotterdam.nl

Groeten,
Romy

Hoi Inge,

Misschien hebben jullie al genoeg input als ik hieronder kijk, maar ik dacht bij ons aan:

  • Evenement melden of vergunning (link)
  • Uittreksel aanvragen (link)

Nog een voorbeeld van hoe we een beslisboom kunnen inzetten: Klacht doorgeven van Gemeente Amsterdam

1 like

Je kan een beslisboom ook gebruiken voor aanvraag urgentie. Wij hebben zelf iets inelkaar gezet… www.houten.nl/urgentie

2 likes

@linda.prins Tof, Linda! Hoe hebben jullie dit gemaakt? Gewoon met element Knop in Typo3? En achter elke knop een aparte pagina met vraag?

Hoi @RomyBoxsem leuk om te horen! Dit hebben wij idd zelf gemaakt. We hebben voor elke stap een aparte pagina aangemaakt. (zie afbeelding) Het is wel even puzzelen maar ook wel weer leuk om te maken
Tip wil je bij de titel een icoontje, dan moet het type pagina eerst naar produkt zetten, het icoontje toevoegen en dan vervolgens weer terugzetten naar standaard.

1 like

@linda.prins Super creatief! En thanks voor de printscreen en tip! Ga het delen in het team :slight_smile:

1 like

We hebben een eerste gesprek met de expertgroep gehad over de beslisbomen. Dit is het verslag:
Doel van beslisbomen:

  • doel is onnodige aanvragen voorkomen. Dit kost bezoekers onnodig tijd om een formulier in te vullen en een ambtenaar om de aanvraag te beoordelen.
  • begeleiden naar juiste formulier, bijvoorbeeld de juiste melding in plaats van klacht
  • Keuze bij vergelijkbare producten bv evenement melden of evenementenvergunning
  • Laten zien wat je zelf kunt doen en dan pas aanvraag in sociaal domein

Vraagstukken:

  • Hoe zet je de beslisboom in. Oplossing eerst de beslisboom en daaronder de aanvraagknop
  • Zijn de stappen te volgen met statistieken?
  • Graag als contentelement te plaatsen op een pagina, zodat je niet van pagina van pagina springt
  • In backend overzichtelijk hoe vragen aan elkaar hangen
  • Eindpunt moet kunnen varieren: knop naar formulier, tekst, link naar andere pagina of andere website

Kaders (wat is het niet)

  • Navigatiemiddel (accordeon of kaartmenu met iconen) of geografische kaart (op basis van postcode of adres advies voor soort parkeervergunning)
  • beslisboom met complexe afhankelijkheden en rekenmoduls etc. Dit blijft in formulier.

Voorbeelden:

Hoi Inge,

Ben even benieuwd of hierin nog stappen zijn gemaakt?

Groetjes,
Joyce

Hoi Joyce,

We zijn momenteel bezig om de beslisbomen en het redactionele tabblad door te ontwikkelen.

Mocht je nog meer input of mooie voorbeelden hebben, die zijn nog steeds van harte welkom!