Wat moet er op de roadmap komen te staan?

Wat willen we in 2024 - 2025 bereiken? Samen met jullie goede websites maken, zodat jullie inwoners sneller en beter geholpen worden! Daarom zijn we benieuwd wat de plannen van jouw organisatie zijn. Zijn er onderwerpen die we absoluut op de roadmap moeten zetten? Laat het ons weten door een mail te sturen aan Micheline: micheline@opengemeenten.nl.

Hoe verder?
We stellen een longlist samen van onderwerpen die aangedragen zijn met beschrijvingen van de gewenste ontwikkeling. Binnenkort kan de vaste contactpersoon per klant stemmen op deze onderwerpen. Zo kunnen we van een longlist naar een compactere lijst gaan. Ben je niet de contactpersoon? Overleg dan met jouw contactpersoon zodat jullie wensen niet verloren gaan.

De compacte lijst vormt de basis voor de Jamboree (meetup) op 11 juni. Dit is de gelegenheid om je budget in te zetten op de doorontwikkelingen die jij het belangrijkst vindt. Hebben we het budget bij elkaar voor een onderwerp, dan kunnen we aan de gang.

Welk project op onze roadmap heeft jouw interesse qua budgetinvestering?
We hebben een lijst van wensen voor de doorontwikkeling van ons concept opgesteld. Via deze stemronde bepalen jullie welke onderwerpen we verder gaan uitwerken voor de Jamboree op dinsdag 11 juni.

Zo werkt het stemmen
We hebben voor jullie een longlist samengesteld van onderwerpen met beschrijvingen van de gewenste ontwikkeling. Tot en met 1 juni kun je stemmen op deze onderwerpen. Zo kunnen we van een longlist naar een compactere lijst gaan. De compacte lijst vormt de basis voor het budgetteren tijdens de Jamboree.

Tot en met 1 juni kan er gestemd worden
Vul deze enquête in, waarbij je vijf onderwerpen kunt aanvinken. De onderwerpen met de meeste stemmen werken we uit voor de Jamboree.

Kies 5 onderwerpen uit de lijst
  • Doorontwikkelen bekendmakingen: De publicatie van bekendmakingen via de ‘gemeentepagina’ in een lokale krant wordt door veel gemeenten afgebouwd. Alle publicaties moeten door de gemeente via DROP worden gedaan en zijn op overheid.nl gepubliceerd.Alle bekendmakingen worden op toptakenwebsites in een lange ongefilterde lijst weergegeven. Dat zorgt ervoor dat bezoekers niet snel de bekendmakingen vinden die ze zoeken. We willen het mogelijk maken dat de bekendmakingen kunnen filteren, waardoor de resultaten sneller te scannen zijn. Daarvoor passen we het koppelvlak met DROP aan en bouwen we categorieën en filteropties in.
  • Doorontwikkeling van componenten: We wijzigen componenten en voegen nieuwe functionaliteit toe aan contentelementen: wijzigingen en toevoegingen aan stappenplan, wijzigingen aan het menu in de mobiele weergave, uitbreiding van de Google Translate functionaliteit, per paginatype de mogelijkheid ontwikkelen om meerdere sets categorieën aan te maken. Nieuwe inzichten, behoeften en taken worden opgelost met onze bestaande componenten. Met expertgroepen zullen we bespreken wat er nodig is, zodat we gericht zaken kunnen aanpassen.
  • Whitelabel-themawebsites klaarzetten: Voor veel gemeenten hebben we themawebsites voor hetzelfde onderwerp opgezet. We willen hiervan zogenaamde whitelabels maken, een algemene contentset (rechtenvrije tekst en fotografie) waarmee we deze sites nog sneller kunnen opleveren als de vraag komt. Bijvoorbeeld voor nieuwbouw.lenteveld.nl, werkenbij.lenteveld.nl en lenteveld.nl. We willen graag de doorlooptijd voor het ontwerpen, klaarzetten en opleveren van themawebsites verkorten. Klanten kunnen daardoor eerder starten met het project en de communicatie erover. We maken een inventarisatie van de thema’s en ontwikkelen daar whitelabelsites voor.
  • Nieuwe functionaliteit binnen bestaande componenten: Binnen de bestaande componenten willen we nieuwe opties toevoegen. Het gaat om: project cards met tags en voortgang project, 2 nieuwe spotlight-layout varianten en 2 nieuwe header-layout varianten. We bieden via de componentenbibliotheek veel functionaliteit om bruikbare en aantrekkelijke pagina’s te maken. Met nieuwe weergavemogelijkheden krijg je nog meer variatiemogelijkheden. We maken ontwerpen en leggen die voor aan een expertgroep. Daarna ontwikkelen we de functionaliteit.
  • A-Z lijst van producten (productpagina’s): De toptakenwebsites zijn voornamelijk bedoeld als online balie voor de gemeentelijke dienstverlening. Veel pagina’s informeren bezoekers over de producten die de gemeente levert. Door alle producten in een alfabetische lijst aan te bieden, hoeven bezoekers zich niet te verdiepen in de structuur van de website. Hiervoor bouwen we nieuwe functionaliteit.
  • Kaart in grotere weergave op website kunnen plaatsen: Veel gemeenten willen informatie op een kaart presenteren. Om te zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers de informatie kunnen begrijpen, is het van belang dat de informatie. Door het kader waarin kaarten worden gepresenteerd ruimer te maken, wordt de informatie beter toegankelijk. Met expertgroepen zullen we bespreken wat er nodig is, zodat we gericht zaken kunnen aanpassen.
  • AI met Rek.ai verder uitwerken: Rek.ai kan op basis van AI, suggesties geven aan je bezoeker, waardoor deze sneller het antwoord op de vraag vindt. Bezoekers komen maar af en toe op de website van de gemeente en kennen de structuur en opbouw van een site niet. Ze zijn doelgericht op zoek naar informatie en willen snel een antwoord. Rek.ai kan helpen met zoeksuggesties, gerelateerde pagina’s en veel gestelde vragen en antwoorden. De code van rek.ai moet verwerkt worden in TYPO3-extensies, zodat je deze op de gewenste pagina kunt inzetten.
  • Opnemen van OpenStad in het concept: Met OpenStad kun je participatie in projecten mogelijk maken. Omdat OpenStad werkt aan een headless variant, kunnen we OpenStad-componenten koppelen aan TYPO3. Voor kleine projecten hoeft de gemeente geen volledige participatiewebsite op te tuigen. De componenten die zijn aangemaakt in OpenStad kunnen met een extensie in TYPO3 op een webpagina worden gezet. Denk aan een enquête, reageren op een project of het waarderen van opties. Een koppelvlak met OpenStad en een extensie voor TYPO3.
0 stemmers
2 likes

Tot en met vrijdag 1 juni kon je in de Powwow stemmen op 9 roadmapitems. Er is één afvaller. De volgende acht onderwerpen pitchen we tijdens de Jamboree op dinsdag 11 juni.

  • Opnemen van OpenStad in het concept: Met OpenStad kun je participatie in projecten mogelijk maken. Omdat OpenStad werkt aan een headless variant, kunnen we OpenStad-componenten koppelen aan TYPO3. Voor kleine projecten hoeft de gemeente geen volledige participatiewebsite op te tuigen. De componenten die zijn aangemaakt in OpenStad kunnen met een extensie in TYPO3 op een webpagina worden gezet. Denk aan een enquête, reageren op een project of het waarderen van opties.
  • Nieuwe functionaliteit binnen bestaande componenten: Binnen de bestaande componenten willen we nieuwe opties toevoegen. Het gaat om: project cards met tags en voortgang project, 2 nieuwe spotlight-layout varianten en 2 nieuwe header-layout varianten.
  • Doorontwikkeling van componenten: We wijzigen componenten en voegen nieuwe functionaliteit toe aan contentelementen: wijzigingen en toevoegingen aan stappenplan, wijzigingen aan het menu in de mobiele weergave, uitbreiding van de Google Translate functionaliteit, per paginatype de mogelijkheid ontwikkelen om meerdere sets categorieën aan te maken.
  • Doorontwikkelen bekendmakingen: De publicatie van bekendmakingen via de ‘gemeentepagina’ in een lokale krant wordt door veel gemeenten afgebouwd. Alle publicaties moeten door de gemeente via DROP worden gedaan en zijn op overheid.nl gepubliceerd. We willen het mogelijk maken dat de bekendmakingen kunnen filteren, waardoor de resultaten sneller te scannen zijn.
  • AI met Rek.ai verder uitwerken: Rek.ai kan op basis van AI, suggesties geven aan je bezoeker, waardoor deze sneller het antwoord op de vraag vindt. Bezoekers komen maar af en toe op de website van de gemeente en kennen de structuur en opbouw van een site niet. Ze zijn doelgericht op zoek naar informatie en willen snel een antwoord. Rek.ai kan helpen met zoeksuggesties, gerelateerde pagina’s en veel gestelde vragen en antwoorden.
  • Kaart in grotere weergave op website kunnen plaatsen: Veel gemeenten willen informatie op een kaart presenteren. Door het kader waarin kaarten worden gepresenteerd ruimer te maken, wordt de informatie beter toegankelijk.
  • A-Z lijst van producten (productpagina’s): De toptakenwebsites zijn voornamelijk bedoeld als online balie voor de gemeentelijke dienstverlening. Veel pagina’s informeren bezoekers over de producten die de gemeente levert. Door alle producten in een alfabetische lijst aan te bieden, hoeven bezoekers zich niet te verdiepen in de structuur van de website.

Voor alle gemeenten hebben we tijdens de Jamboree een fictief budget van €3500 klaarliggen. We vragen iedere gemeente om budget toe te kennen aan de 8 onderwerpen. Wij hebben al een inschatting gemaakt van de benodigde investering per onderwerp.