Wel of geen H3 en H4 in de tekstbewerker in spotlights

Dag communityleden,

Ben ik weer met een vraagstuk:

De Rich Text Editor is de tekstbewerker waarmee jullie teksten kunnen invoeren en opmaken, zoals het toevoegen van links of het vet en cursief maken van tekst. Deze editor wordt op verschillende plekken binnen de website gebruikt, waaronder in spotlights:

In dit type contentelement is het gebruik van koppen zoals H3 en H4 functioneel eigenlijk niet nodig. De spotlight heeft immers al een eigen koptekst.

Een spotlight is bedoeld om een korte, opvallende boodschap met een duidelijke call to action en een eventuele afbeelding onder de aandacht te brengen.

Omdat de editor binnen onze contentelementen hetzelfde is ingericht, is het echter ook mogelijk om binnen de bodytekst van een spotlight extra koppen toe te voegen, zoals H3 en H4.

Doordat het gebruik van H3- en H4-koppen binnen spotlights niet als standaard is bedacht, zijn deze koppen op een aantal gemeentelijke websites ook niet specifiek voor dit type blok vormgegeven. Hierdoor kunnen ze een andere kleur of stijl krijgen dan de vaste kop van de spotlight. Dit leidt tot visuele inconsistentie en in sommige gevallen tot onvoldoende kleurcontrast, wat ten koste kan gaan van de toegankelijkheid. Daarnaast zorgt het gebruik van extra koppen ervoor dat de tekst langer wordt en de spotlight verder wordt uitgerekt dan bedoeld, terwijl dit blok juist is ontworpen voor een korte, krachtige boodschap.

We willen onderzoeken of de editor binnen spotlights kan worden beperkt tot de functies die daar echt passen. Het gaat hierbij specifiek om het weghalen van kopopties zoals H3 en H4. Andere opmaakmogelijkheden blijven gewoon beschikbaar, zoals het vet of cursief maken van tekst en het toevoegen van links. Zo blijft het mogelijk om accenten aan te brengen in de tekst, terwijl de focus in spotlights ligt op een korte boodschap en een duidelijke call to action.

Deze mogelijke aanpassing heeft direct invloed op de manier waarop redacteuren spotlights vullen. Daarom willen we dit niet eenzijdig doorvoeren, maar samen met jullie bepalen wat wenselijk en werkbaar is.

Ik hoor graag jullie reactie op de volgende punten:

• Gebruiken jullie in de praktijk H3- of H4-koppen binnen spotlights? Zo ja, in welke situaties en waarom?
  • Zijn er functies in de spotlight-editor die jullie absoluut niet kunnen missen?
  • Verwachten jullie knelpunten als de H3 en H4 opties worden verwijderd?

Alle reacties nemen we mee in het verdere onderzoek naar de inrichting van de editor. Zo zoeken we samen naar een goede balans tussen gebruiksgemak voor redacteuren en een helder, toegankelijk eindresultaat voor bezoekers.

Hoi Karlijn,

Volgens mij gebruiken wij dit niet in Katwijk en is het ook duidelijk dat het niet wenselijk is om dit te gebruiken binnen een spotlight, dus wat mij betreft wordt deze functionaliteit uitgezet. Maar misschien meer vanuit de gedachte dat het weghalen van overbodige opties in de backend voor meer gebruikersgemak kan zorgen.

Wij hebben natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid hierin, waarmee ik maar wil zeggen dat het waarschijnlijk ondoenlijk is om overal alle ongewenste functionaliteiten uit te zetten, en dat een redactionele volwassenheid een meer voor de hand liggende oplossing is. Maar het een sluit het ander niet uit.

Nog een gedachte: is het voor jullie mogelijk om websites te scannen om te kijken of er ergens een H3 of H4 binnen zo’n element wordt gebruikt? Dan zou je de eigenaars ervan direct kunnen benaderen.

1 like

Dag Stephan,

Dankjewel voor je reactie! Ik neem dit mee in onze overwegingen.

De suggestie om websites te scannen op het gebruik van H3 of H4 binnen spotlights is een goeie. Volgens mij hebben we dit al eens eerder gedaan, maar het is zeker zinvol om dit opnieuw te doen en gemeenten die het gebruiken te benaderen.

Hoi Karlijn,

Wij gebruiken het ook niet en het is wat ons betreft ook niet wenselijk, dus uit de editor halen lijkt een prima optie,

Groetjes,

Anouk

1 like

H3 en H4 wat mij betreft niet nodig/wenselijk in spotlight.

1 like