Welke alternatieven gebruiken jullie voor pdf's?

Hallo allemaal, wij zijn op zoek naar een manier om pdf’s in een andere vorm aan te bieden op onze website. Het gaat om brochures, beleidsstukken en bijvoorbeeld infographics.

Zijn jullie bekend met iWink? Zo ja, hoe passen jullie het toe? Zo nee, gebruiken jullie een andere tool? Een andere oplossing die wij zijn tegengekomen, is de online schrijfwijzer van gemeente Amsterdam. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen.

2 likes

Hoi Claudette, hebben jullie in beeld welke pdf’s echt een plek verdienen op de website. Onze ervaring is dat veel pdf’s nauwelijks worden bekeken. De pdf’s die wel echt veel worden bekeken, kun je omzetten naar webpagina’s. Of je maakt het bronbestand toegankelijk en maakt er een toegankelijke pdf-versie van.
Wij adviseren om brochures en infographics niet op de website te zetten. De inhoud van een brochure heb je vaak al op een webpagina geplaatst. Dus waarom dan nog de brochure plaatsen.
Infographics bevatten vaak veel tekst in afbeeldingen. Ze zijn heel lastig toegankelijk te maken.
Ik kwam een blog met praktische tips tegen van Swink: Hoe maak je zelf pdf’s toegankelijker? | Swink

1 like

Hi Inge, we willen juist af van alle pdf’s op de website. Naast het toegankelijk laten maken van pdf’s, zijn we aan het kijken of er andere opties zijn. Zo maken we van pdf’s die formulieren bevatten online formulieren. Daarbij willen we zoveel mogelijk content omzetten tot een webpagina, maar als het om heel veel informatie gaat, zoals een beleidsplan, willen we dat anders online aanbieden. We willen namelijk voorkomen dat gebruikers eindeloos moeten scrollen of doorklikken. Dankjewel voor de link! :slight_smile:

Misschien mag ik nog een vrijblijvend advies geven.
Je houdt altijd pdf documenten die wettelijk nodig zijn en gearchiveerd moeten worden die niet toegankelijk zijn volgens de WCAG. Dat gaat om documenten van na 2018. Ik kan je daar bij helpen de pdf-documenten toegankelijk te maken.

Neem gerust contact met mij op, mijn gegevens staan in mijn profiel

Groet, Ed Boon

1 like

Interessante kwestie, @Claudette Ik ben meteen gaan speuren naar alternatieven. Ik kwam het bestandsformaat epub tegen. Dit wordt ook gebruikt voor ebooks. Een leverancier die je hierbij kan helpen is Dedicon: EPUB | Dedicon maakt het mogelijk

1 like

Hi Ed, goed om te weten, dankjewel! :slight_smile:

1 like

Beste Ed,

Ik zag je reactie op de vraag van Claudette. Onze community is bedoeld om kennis, tips en ervaringen uit te wisselen. Onze community is openbaar en je bent van harte welkom om mee te lezen en mee te denken. Ik wil je vragen het niet te gebruiken voor het aanbieden van je diensten.

Hallo, Iwink en Epub zijn goede toegankelijke oplossingen. Maar je zult eerst beleid moeten maken voor het publiceren van informatie. Hoe doen we dat, in welke vorm etc. Dan kun je kun je ook bepalen welk hulpmiddel je nodig hebt en kunt gebruiken. Wij gaan hier beleid voor maken, omdat we niet alleen te maken met digitale toegankelijkheid, maar ook met andere wetten.

Ha Patricia,

Wat goed dat jullie beleid ontwikkelen hiervoor. Zou je dat in deze community willen delen als het klaar is?

Groet Inge