In oktober gaan we een deel van onze functionaliteit testen op bruikbaarheid en digitale toegankelijkheid met de hulp van drie medewerkers van SociaalPlus die een visuele beperking hebben. Normaal gesproken zijn deze medewerkers beschikbaar om telefoontjes voor ons te beantwoorden wanneer we niet bereikbaar zijn. We zijn zeer enthousiast dat ze ons nu bijstaan bij het testen van onze websites. Hoewel we goed weten hoe we technisch toegankelijke functionaliteit kunnen bouwen, hopen we met dit onderzoek meer te leren over hoe mensen deze functionaliteit daadwerkelijk gebruiken. We verwachten waardevolle inzichten te verzamelen waarmee we onze websites nog gebruiksvriendelijker kunnen maken, niet alleen voor bezoekers met een visuele beperking, maar voor al onze bezoekers.
In dit onderzoek werken ook twee onderzoekers van de gemeente Utrecht mee. Zij bieden hun expertise en ondersteuning bij het verwerken van alle ontvangen feedback. De resultaten van dit onderzoek zullen worden gepubliceerd op onderzoeksplatform gebruikersonderzoeken.nl.
Wat fijn! Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek.
Ik kwam zelf net ook iets tegen. Na het afronden van een training over digitale toegankelijkheid leerde ik het volgende.
Als ik een tabel aanmaak, zie ik geen optie om tabelheaders te benoemen als tabelheader. In de HTML-code ziet een tabel er nu zo uit:
Trouwens wel super dat ‘November’ als H2 staat. Maar als je kijkt naar de tabel, zie je dat stukje met ‘tr’ gevolgd door de regels met ‘td’.
Als ik dat goed begrijp zijn dit 2 rijen (tr = table row). Maar wat je eigenlijk wil, is dat de header in de tabel wordt aangeduid met ‘th’ (table header). Op die manier kunnen schermlezers de tabellen ook goed verwerken. Ik dacht dat dit wel goed werkte met de vorige versie van TYPO3, maar dat weet ik niet meer zeker. Volgens mij kon je toen wel nog tekststijlen en koppen instellen toch?
Hieronder deel ik een schermafbeelding waarbij ik in de HTML met het inspecteerelement de ‘td-tjes’ heb veranderd naar ‘th-tjes’.
Zouden we de mogelijkheid kunnen krijgen om die tableheaders in te kunnen stellen? Wat ook nog handig kan zijn: soms wil je zowel per kolom als per rij een header instellen. In dat geval is het nodig om via een ‘scope-attribuut’ aan te geven of de header voor een kolom of rij geldt.